ARAÇ BİLGİSİ VE
EKONOMİK ARAÇ KULLANIMI
AMAÇ:
Karayollarında kullanılan araçlar hakkında genel bilgiler
vermek, araç ve kullanılan parçaların ömrünün uzatılması, yakıt tasarrufu ve
ekonomik araç kullanımının nasıl olacağı hakkında sürücüleri bilgilendirmektir.
GİRİŞ:
Aracı doğru kullanarak yakıt ekonomisi sağlanabileceği gibi
çevreyi korumak ve sağlıklı bir toplum yaratmakta mümkündür. Direksiyon başında
yapılan bilinçsiz hareketler ve kusurlar,
araç motorunda meydana gelen mekanik arızalar, ayarsızlıklar hatta yol
ve iklim şartları yakıt ekonomisini etkileyen başlıca faktörlerdir.
ARAÇ BİLGİSİ:
ARAÇ: Karayollarında kullanılan motorlu, motorsuz taşıtlar
ile iş makineleri ve lastik tekerlekli traktörlerin genel adıdır.
ARAÇLARIN KULLANIM
ALANLARINA GÖRE SINIFLANDIRILMASI
↓ ↓
↓
↓
Binek Araçlar
Yolcu Taşıma Araçları Yük Taşıma Araçları ÖzelDonanımlıAraçları
Römork ve Karavanlar: Aracın taşıma kapasitesini
arttıran ve arkasına bağlanan bölüm.
4*4 Hareket Kabiliyetli Araçlar: Jeepler, pick-up lar
ARAÇLARDA AZAMİ GENİŞLİK, YÜKSEKLİK, UZUNLUK VE
AĞIRLIKLAR
Karayolları Trafik Yönergesi Madde: 128
→Azami Genişlik:………………………………………………………………….. 2.55m.
• Frigorofik taşıtların yalnız frigorifik yapılarında ……………………..
2.60m.
→ Azami Yükseklik:……………………………………………………….............4.00
m.
→Azami uzunluk:
•Otobüs dışındaki
motorlu araçlar……………………………………………12.00m.
•Römork…………………………………………………………………………………..12.00m.
• İki dingilli otobüs……………………………………………………………….…..13.50m.
•iki dingilden çok otobüs……………………………………………………….….15.00m.
•Yarı römorklu araç………………………………………………………………….16.50m.
•Körüklü
otobüs……………………………………………………………………….18.75m.
•Römorklu otobüs…………………………………………………………………….18.75m.
•Römorklu kamyon……………………………………………………………….….18.75m.
•iki römorku katar…………………………………………………………………....22.00m.
→Azami Ağırlıklar:
•Tahriksiz tek dingilde………………………………………………….……………10 ton
• Tahrikli tek
dingilde……………………………………………………..………..11.5ton
• İki dingilli motorlu araç ve römork………………………………….….…….18
ton
• Üç dingilli motorlu araç…………………………………………………………….25 ton
• Dört dingilli motorlu
araç…………………………………………………..……..32 ton
MOTOR:
Kimyasal enerjiyi ısı enerjisine,
ısı enerjisini de mekanik enerjiye çeviren makinelere motor denir.
MOTORUN SINIFLANDIRILMASI
↓ ↓ ↓ ↓ ↓
Yakıtın Yanma Yerine Göre
Zamanlarına Göre Yakıt
Çeşidine Göre Yapım Özelliklerine
Göre Soğutma Sistemine Göre
•İçten Yanmalı • İki Zamanlı •Benzinli •Sıra Tipi • Su Soğutmalı
•Dıştan Yanmalı • Dört Zamanlı •Dizel •V Tipi • Hava Soğutmalı
•LPG
Günümüzde kullanılan motorlarda yakıt, silindirler içinde
yakılarak çalışır yani bugün kullandığımız tüm araçların motorları içten yanmalı
motorlardır. Bu motorlarda yanma işlemi 4 zaman sırası ile olur. Bunlar ‘emme,
sıkıştırma, ateşleme, egzost.
Motorun sabit parçaları:
Silindir Bloğu, silindir kapağı, karter, subap kapağı,
radyatör, karbüratör, manifolt, yağ filtresi, endiksüyon bobini, buji.
Motorun hareketli parçaları:
Krank mili, piston, piston kolu, yağ pompası, yakıt pompası,
marş motoru, distribütör, marş motoru, su pompası, enjektör,kam mili, subaplar.
Motorun Çalışma Sistemi
Ateşleme Sistemi : Motorda yanma odasına sıkıştırılmış olan yakıt- hava karışımının yanmasını sağlar.
Yakıt Sistemi : Değişik yük ve hava koşullarında gerekli olan yakıt- hava
karışımını silindirlere gönderir.
Yağlama Sistemi: Birbiri üzerinde çalışan parçaların arasında ve üzerinde
dolaşarak hareket akışını kolaylaştıran, parçaların ısınmasını engelleyen ve
akışkan olmak sebebiyle parçaları temizleyen ömürlerini uzatan sistemdir.
Soğutma Sistemi: motorun çalışabileceği ısı ortamını sağlar. Silindirlerde
bulunan yakıtın ateşlenmesiyle ortaya çıkan yüksek ısıdan motoru korur. Fazla
ısınmasını engeller.
Şarj Sistemi: Çalışan motorda mekanik enerjiyi elektrik enerjisine
çevirir. Aracın elektrik ihtiyacını karşılar ve aküyü şarj eder.
Marş Sistemi: motorun çalışması için ilk hareketi sağlayan sistemdir.
Ön düzen Sistemi : Aracı istenilen tarafa yöneltmek için ön tekerleklerin
yönlerini değiştirir. Aracın kontrolünü sağlarSüspansiyon Sistemi : Kasis ve çukurlarda yoldan gelecek olan
sarsıntı ve sallantıları üzerine alarak
aracın güvenli ve konforlu şekilde kullanılmasını sağlar.
Frenler: hareket eden aracı en kısa mesafede ve en kısa zamanda durduran
sistemlerdir.
Lastikler :Aracın yer ile temasını sağlayan tek ve en önemli parçalardır. İçinde
bulunan hava ile bulunduğu aracın
üzerindeki yükün taşınmasını sağlar.
GÜÇ AKTARMA ORGANLARI
Debriyaj: Motorla vites kutusu arasındaki bağlantıyı keser, vites değiştirmeyi sağlar.
Vites Kutusu (Şanzıman) : Aracın yol ve yük durumuna göre gücünü ve hızını
ayarlar, geriye hareket etmesini sağlar.
Şaft (kardan mili): Vites ile diferansiyeli birbirine bağlar.
Diferansiyel: Şanzımandan alınan hareketi tekerleklere aktaran dişlilerdir.
Motor devrini düşürerek gücü arttırır.
Akslar: Diferansiyeldeki hareketi tekerleklere aktarır.
Yararlı Bilgiler
1-
Motor yağı kontrolü,
kontak anahtarı kapatıldıktan4 -5 dakika sonra araç düz bir zemindeyken
yapılır. Yağ seviyesi yağ çubuğu ile ölçülür, araçtaki yağ seviyesi iki çizgi
arasında olmalıdır. Yağ seviyesi normalin altına düştüğünde motor fazla
ısınarak yanar. Yağ değişimi yapılırken motor sıcak olmalıdır.
2-
Araç hararet yaptığında rolantide çalıştırmaya devam
edilir. Klima açıksa kapatılır. Motorda ki sıcaklığı azaltmak için araç
kaloriferi açılmalıdır. Radyatör kapağı ıslak bir bezle gevşetilip buhar
tamamen çıktıktan sonra açılır. Radyatör, soğutma suyuna depoluk eder. Su
seviyesi peteklerin üzerinde olmalıdır. İçine konacak su daima temiz olmalıdır.
3-
Motor çalışır haldeyken gaz pedalından ayak
çekildiğinde far ışıkları zayıflıyor ise akü zayıflamış olabilir.
4-
Marşa basıldığında marş motoru dönmez, korna çalmaz ise
sorun aküde ve/veya kutup başlarında olabilir.
5-
Digital göstergeli araçlarda akü takviyesi yapılmaz.
6-
Motor çalışırken marş yapıldığında volan dişlisi, marş
motoru ve marş dişlisi zarar görür.
7-
Hareket halinde ki araçta sol ayak sürekli debriyaj
pedalı üzerinde kalırsa debriyaj balatası aşınır.
8-
Ani ve sert duruş – kalkışlar debriyaj balatasına zarar
verir.
9-
Araçta öz düzen ayarları bozuksa ön lastikler içten ve
dıştan aşınır.
10-
El freni duran aracı sabitlemek için kullanılır. El
freni çekili yola devam edilirse kampanalar ısınır ve fren tutmaz. Çok soğuk
havalarda el freni kullanılmaz, bu durumda fren balataları donarak yapışır.
11-
Lastik hava basınçları, lastik soğukken ölçülmelidir.
Uygun olmayan lastik basınçları araçta çekme ve erken lastik aşınmasına neden
olur.
12-
Lastiklerin araçta takılı kaldıkları dönemde farklı
aşınma özellikleri gösterdiğinden periyodik olarak yer değiştirmeleri önerilir.
13-
Dizel motorlarda egsozt dumanı siyah çıkıyorsa yakıt
pompası, enjektör ve hava filtresi kontrol edilmelidir.
14-
Kışın akünün donmasını engellemek için tam şarj
yapılır.
ARAÇ BAKIMI
Günlük Bakım:
-
Akaryakıt kontrolü
-
Motor yağı kontrolü
-
Radyatör su seviyesi kontrolü
-
Lastik hava basınçları kontrolü
-
Fren hidrolik seviyesinin kontrolü
-
Elektrik donanımı kontrolü
Haftalık Bakım
-
Vantilatör kayış gerginliği
-
Akü bakımı
Akü Bakımı: Akü dış yüzeyi ve kutup başlarının soda veya sıcak suyla
temizlenmesi, plakaların 1cm üzerine saf su eklenmesi, eleman kapak
deliklerinin açık tutulmasına dikkat edilerek yapılır.
Aylık Bakım(1000- 1500 Km) :
-
Hava filtresi bakımı
-
Motor yıkama
Altı Aylık ve Yıllık Bakımlar (5000 – 6000 Km )
-
Motor yağı değişimi
-
Vites kutusu ve diferansiyel yağı kontrolü
-
Motor test edilir.
-
Benzinli motorlarda ateşleme ve yakıt sistemi kontrolü
-
Gerekliyse buji ve platin değilir.
-
Öz düzen kontrolü
-
Lastiklerin periyodik yer değişimi
-
Tekerlek içindeki bilye ve yatak aksamı temizlenir.
-
Fren bakımı yapılır.
EKONOMİK
ARAÇ KULLANIMI
-
Yaz aylarında akşam-gece- sabah saatlerinde benzin
almaya özen gösterin.
-
Yakıt tipini ve markasını dikkatli seçin.
-
Yakıt deposunu ağzına kadar doldurmayın.
-
Benzin alırken mutlaka motoru durdurun.
-
Hava filtresinin temiz olmasına dikkat edin.
-
Rölanti ayarlarının yüksek olamamasına özen gösterin.
-
Motor yenileştirmesinden sonra oluşan sıkılık yakıt
tüketimini arttırır.
-
Fren sıkı olması araç hareketini zorlaştırır. Fazla
yakıt yakılmasına neden olur.
-
Lastik basınçlarının az olması, yer ile lastik
arasındaki sürtünmeyi arttırır. Bu sebeple araç hareket edebilmek için fazla
yakıt harcar.
-
En iyi yakıt ekonomisi düzgün hızlanma ve akıcı araç
kullanımıyla yapılır. Ağır trafikte araç çok yakıt harcar.
-
Ani duruş ve kalkışlar, gereksiz fren kullanımı,
istikrarsız gaz kullanımı yakıt ekonomisini etkiler.
-
Mümkün olduğunca az fren kullanın.
-
Yokuş çıkarken hızınızı korumaya çalışın.
-
Vitesleri mümkün oldukça seri değiştirin.
-
Araç ilk çalıştığında motoru yolda ısıtın.
-
Yüksek hızda araç kullanmayın. 90 km’nin üzerinde araç
daha fazla yakıt harcar.
-
Aracınızı devrinde kullanın.
-
Elektrik akımı gerektiren ekipmanlar yakıt tüketimini
arttırır.
-
Otomobil üzerine monte edilmiş bagaj ve kayak tutucular
yakıt sarfiyatını yükseltir. Gerekmedikleri zaman bunları sökün.
GÜVENLİ SÜRÜŞ
TEKNİKLERİ
AMAÇ:
Sürücülere, trafikte can ve mal
güvenliği için gerekli sürüş teknikleri hakkında bilgiler vermek, hayat
kurtaran özel durumlar ve kurallar hakkında bilgilendirmektir.
GİRİŞ:
Karayollarını kullanan tüm araçların
temel amacı, insanları ve eşyaları güvenli olarak bir yerden diğerine
taşımaktır. Özellikle binek araçlarla yapılan karayolu taşımacılığı hayatımıza
büyük kolaylık, konfor ve keyif getirmiştir. Ancak trafik kazaları ve
tıkanıklıklar başta ülkemiz olmak üzere dünyada karayolu ulaşımını olumsuz
olarak etkilemektedir.
Güvenli sürüş; sürücünün araca tam
olarak hakim olması, doğru yer ve zamanda doğru karar vermesi, dışarıdan gelen
uyaranlara karşı seri cevap verebilmesi için bilinmesi gereken altın kuralları
içerir.
Meydana gelen trafik kazalarının
%97’si insan hatalarından kaynaklanmaktadır. Dolayısıyla trafik güvenliğinde en
önemli faktör insandır. Bu faktörün risk olmaktan çıkması için eğitim şarttır.
Güvenli sürüşe hazırlık;
Psikolojik Hazırlık:
-
Aracınızı daima kendiniz kullanın.
-
Yolcuların sizi yönlendirmesine izin vermeyin.
-
Sabırlı ve hoşgörülü davranın. Diğer sürücülerden gelen
uyarıları sakinlikle karşılayın.
-
Hata yapan sürücüleri uygun şekilde uyarın ve trafikte
saygılı olun.
Dikkat ve Konsantrasyon
-
Direksiyon başında her 1,5 km de ortalama 27 karar
vermek gerekir. Dikkatsizlikle verilen yanlış kararlar kazalara neden olabilir.
-
Araç kullanırken yalnızca yola konsantre olunmalı,
farklı bir şey düşünülmemelidir.
-
Uykulu ve alkollü araba kullanmayın.
Sürüş Pozisyonu
-
Sırtınızı koltuğa dayayın.
-
Koltuk başlıklarını çıkartmayın. Koltuk başlıkları arkadan
gelen darbelerde boyun zedelenmelerini önler.
-
Bacakların durumu debriyaja basıldığında hafif kırık
olacak şekilde olmalıdır.
-
Aracı tek elle kullanmayın. Ellerin direksiyon
üzerindeki konumu saat 9:15 pozisyonu olmalıdır.
-
Sol ayak vites değiştirilmediği durumlarda debriyajın
yanındaki boşlukta tutulmalıdır.
Sıcak Havalarda;
-
Sıcak havalarda lastik havalarını indirmeyin.
-
Camlar sonuna kadar açılmamalıdır.
-
Güneş gözlüğü ve siperlik kullanılmalıdır.
-
Cam önünde gazlı çakmak vs. bırakılmamalıdır.
Yağmurda;
-
Ön cam sürekli temiz tutulmalıdır.
-
Ağır vasıta ve- veya çukurlardan geçerken silecekler
son hızda çalıştırılmalıdır.
-
İyi görünebilmek için kısa farlar gündüzleri de
yakılmalıdır.
-
Bol yağmurda 80km nin altında gidilmelidir.
-
Fren mesafesi uzayacağından takip mesafesi de
arttırılmalıdır.
-
Yol yüzeyinde biriken kir ve toz ilk düşen yağmurla
birleşerek yolu kayganlaştırır.
-
Yağmurlu havalarda ani fren ve hızlanmalardan
kaçınılmalıdır.
Karda;
-
Gaza gereğinden fazla basmak
-
Sert fren yapmak
-
Sert direksiyon hareketleri
-
Debriyajın ani bırakılması
-
Diş derinliği azalmış lastikler kaymaya neden olur.
Araç kaymaya başladığında;
-
Gaza basmayın
-
Freni yumuşatın
-
Direksiyonu yumuşatın
-
Debriyaja basın.
Yoldaki eğimler, virajlar, çukurlar,
tümsekler ve yan rüzgarlar aracın kaymasını kolaylaştıran diğer faktörlerdir.
Karlı havalarda hız düşürülmeli takip mesafesi uzatılmalıdır. Kar lastikleri ve
zincir kullanılmalıdır. Araç üzerindeki karlar mutlaka temizlenmelidir. Frenle
birlikte öne düşerek görüşü kısıtlar. Karlı havalarda uzun farlar yansımaya
neden olacağından kısa farlarla yola devam edilmelidir.
Buzda;
-
Çivili lastik dışında buzda tutunma imkansızdır.
-
Hız düşürülmeli mümkün olan en uzak mesafeden takip
yapılmalıdır.
-
Direksiyon, gaz, fren, debriyaj hareketleri çok yumuşak
olmalıdır.
Güneş görmeyen yerlerde, köprü ve
viyadüklerde, yüksek kesimlerde,rüzgar olan yerlerde olası buzlanma beklenmeli,
dikkatli ve düşük hızda seyredilmelidir.
Siste;
-
Kısa farları kullanın.
-
Silecekleri sık çalıştırın.
-
Takip mesafesini uzatın. Sisli havalarda yol ıslak ve
kaygan olur.
-
Solama yapmayın.
Gece yolculuğu;
Gece yolculuklarında ölümle sonuçlanan
kazalar 2 katına çıkmaktadır. Camlar içten ve dıştan, aynalar, farlar çok temiz
olmalıdır. Gözler daha çabuk yorulacağından sık molalarla sürücü
dinlendirilmelidir. Rahat giysiler giyilmeli, yolcuların dikkat dağıtmasına
izin verilmemelidir.
Rüzgarlar , tünel çıkışları, köprü üstleri ve
yüksek araçları sollarken olur. Yan rüzgarlar aracın yön değiştirmesine neden
olabileceğinden bu alanlarda hız düşürülmelidir.
Araç kullanırken daima motorun sesi
dinlenmeli, uygun zaman ve yerde vites değişimi yapılmalıdır. Silecek
lastiklerini 6 ayda değiştirmeli ıslak yollarda solama yapmadan son hızda
çalıştırılmalıdır. Bagajlar yer değiştirmeyecek şekilde yerleştirilmeli, araç
içinde taşınan eşyalar görüş engelleyen yerlere konmamalıdır.
Virajlarda gereğinden fazla gaz vermek
ya da fren yapmak aracın kaymasına neden olur. Kavşaklar en çok kaza olan
yerlerdir. Her türlü kavşak girişinde mutlaka yavaşlanmalı ve sinyal
verilmelidir. Kavşak içinde ışıkları görebileceğiniz yerde durun, arkadan gelen
korna sesiyle hareket etmeyin, yanlışlıkla basılmış olabilir. Ölümle sonuçlanan
kazaların en başında hatalı solama manevrası gelmektedir. Solama yapmadan doğru
yerde, zamanda, hızda ve doğru viteste olduğunuzdan emin olun.
Durma -
Frenleme
Aracın hızını sıfırlayarak,
sabitlenmesine durma denir.
İyi bir sürücü, aracını mümkün olan en
kısa mesafede durdurabilmeli, uygun ivmeyle yavaşlatabilmelidir.
Duruş Mesafesi; sürücünün tehlikeyi fark edip duruncaya
ve/ veya yavaşlayıncaya kadar olan zamanda yapılan yol ile fren mesafesin,
toplamına eşittir. Bu arada geçen zaman da duruş zamanıdır.
Aracın lastiklerinin yol üzerinde
meydana getirdiği şekillere iz denir. Bu izlerden aradın hızı, durma ve fren
mesafesi anlaşılabilir.
Sürücünün tehlikeyi fark edip frene
basması anına kadar geçen zamana reaksiyon mesafesi denir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder